בלוק קצר, עירוניות עמוקה

19 06 2009

אחד התנאים שג'ייקובס מציגה להיווצרותה של רקמה עירונית טובה הוא קיומם של "בלוקים קצרים" במרחב העירוני. המושג "בלוק" משמעותו שטח בנוי התחום ברחובות, כאשר בדרך כלל לא ניתן לעבור דרך השטח הבנוי מרחוב לרחוב, אלא אם הולכים עד לקצה הבלוק.
מדוע בלוקים קצרים תורמים לעירוניות?
הנחת היסוד היא שעירוניות טובה מבוססת על גיוון, המביא לנוכחותם של הולכי רגל רבים ברחוב – לאורך רוב שעות היממה. גיוון דורש את נגישותו של המרחב העירוני לאותם הולכי רגל – אלו שבאים במתכוון למקום מסויים, וביתר שאת – הולכי רגל "אקראיים" שנקרים למקום מסויים באופן מזדמן, בדרכם למקום אחר. כאשר ישנם יותר הולכי רגל "אקראיים," כך נחשפים בתי עסק הנמצאים ברחוב ליותר לקוחות פוטנציאליים – תנאי הכרחי לשגשוג.
נבחן, לאור הנחה זו, את "התנהגות" הולכי הרגל בבלוקים ארוכים (דיאגרמה דומה – אך לא זהה – ניתן למצוא בספרה של ג'ייקובס).

בדיאגרמה אנו רואים שלושה בלוקים ארוכים. כתוצאה ממבנה זה, כאשר הולכת רגל תצא מנקודה A (למשל – דירה) לנקודה B (למשל – תחנת אוטובוס), היא תמיד תבחר באותה דרך בדיוק. בהתאם, היא לעולם לא תבוא במגע אקראי עם אנשים או בתי עסק הנמצאים בנקודות אחרות בבלוק, אלא אם תלך לנקודות אלה במתכוון. התוצאה היא כי השוק הנגיש לבתי העסק הללו מצומצם באופן משמעותי.
ומה כאשר הבלוקים קצרים?

במצב זה יש להולכת הרגל פי 4 אפשרויות להגיע לנקודה B, ומשמעות הדבר היא כי בתי עסק וגורמים אחרים המצויים לאורך מסלולים אלה יהיו בעלי פוטנציאל חשיפה גבוה הרבה יותר. בהתאם, סביר להניח שהם יהיו מצליחים ומגוונים יותר, וכך יתפתח עירוב שימושים בריא.
ניתן בקלות למצוא דוגמאות רלוונטיות אצלנו.

בתמונה למעלה האזור המרכזי של פלורנטין. עיון בתמונה מגלה אולי מדוע הפך רחוב פלורנטין לרחוב חי המהווה את מרכז השכונה. רחוב פלורנטין מסומן באדום. ניתן לראות שהוא עובר בין בלוקים שאורכם כ-40 מטר בלבד (רחובות ויטל, בן עטר, בנבנישתי, וושינגטון והקישון). מנגד, הרחובות המקבילים לו מצפון – קורדוברו פרנקל ווולפסון, לפי הסדר – מחולקים לבלוקים ארוכים יותר (כ-160 מטרים). ובהתאם, רמת הפיתוח והגיוון בהם יורדת בהדרגה ככל שמרחיקים מרחוב פלורנטין. אך זהו מצב בהחלט נסבל. לקטסטרופה אמיתית אין צורך להרחיק יותר מדי, תמיד ניתן לסמוך על ה"עיר" מודיעין שתספק דוגמאות למכביר:

אורך ה"בלוק" (או שמא אמבה?) המסומן באדום הוא כ-600 מטרים (!!!) בכל צד. מובן מאליו שאף אדם הגר בחלקו הצפוני לא ילך במקרה לחלקו הדרומי. אך הדבר לא מפתיע, משום שמודיעין תוכננה לכלי רכב ולא להולכי רגל, ובהתאם לכך רמתה האורבנית נמוכה ביותר (בהקשר זה, ראו את הניסוי בבני אדם הקרוי "בלוק רבע הקילומטר" בבאר שבע).
באופן אסוציאטיבי, הבלוק המודיעיני הזה הזכיר לי בצורתו מבנה של התנחלות טיפוסית, המורכבת אף היא מבלוקים ארוכים – בדיוק כדי למנוע אפשרויות מעבר ברגל, בין היתר מסיבות בטחוניות:

לסיכום -לבלוקים קצרים השפעה מכרעת על אופיו של הרחוב – השפעה שראוי שתלקח בחשבון בכל הליך תכנוני.


פעולות

Information

9 responses

21 06 2009
יאיר

אני חסיד קטן מאוד של מודיעין, אבל אם מנתחים אותה בכלים של ג'יין ג'ייקובס, אז שתי השערוריות הגדולות הן דווקא הפרדת השימושים, והצפיפות הכל-כך נמוכה. אלו גם הסיבות שהופכות אותה למתוכננת לרכב פרטי (צפיפות נמוכה + הפרדת שימושים = הכל רחוק). דווקא מעברים לא נראה לי שחסרים – אפילו בדוגמה שנתת – שים לב – יש רחוב באמצע ("נחל שניר") ואפשר לשער שגם איזה מעבר הולכי-רגל.
את המקבילה הישראלית לסופר-בלוקס הייתי מחפש בערים של שנות ה-70/80 – אולי בת-ים?

21 06 2009
אליאב

יאיר –
מסכים לחלוטין שהפרדת השימושים והצפיפות הנמוכה הן חטאיה העיקריים של מודיעין. מבנה הבלוקים הוא נדבך נוסף בעניין.
לגבי הבלוק הספציפי:
עיון בבלוק הזה ב Google Maps מעלה שאין"רחוב" שמחבר בין נחל צין ונחל החולה (התוחמים הדרומיים והצפוניים של הבלוק בהתאמה). רחוב נחל שניר מקביל להם. מכל מקום, מעבר שאינו מהווה "רחוב" אינו משמעותי משום שממילא לא יכול להתפתח בו עירוב שימושים.
מסכים שהסופר בלוקס אליהם קישרת הם דוגמה מצויינת. אני פשוט אוהב להביא את מודיעין כדוגמה דווקא משום שהיא עיר חדשה ("עיר העתיד" כביכול), מה שמדגיש את החלמאות שבתכנונה, ביתר שאת.

21 06 2009
אביב

אליאב – רק רציתי להעיר שני דברים:
1. אפשר לצייר קווים וצורות ישירות בגוגל מפות ללא צורך בתוכנות גרפיות, זה גם יוצא יפה יותר.
2. אפשר לעשות embed לגוגל רידר בתוך רשומות בבלוג, יחד עם הקווים והצורות כאמור.

יש הנחיות מפורטות במדריך למשתמש.

21 06 2009
אביב

טעות סופר – הכוונה כמובן לגוגל מפות

21 06 2009
אליאב

תודה אביב. אני אבדוק את זה. העניין הוא שאני משתמש בעיקר ב Google Earth שלהבנתי לא מאפשר את זה.

18 08 2010
על המפות החסרות, ההנחות השגויות והשאיפות הצנועות של תוכנית המתאר | עוד בלוג תל-אביבי

[…] נותנת אינדיקציה ראשונית לגבי נוחות ההליכה ברגל (בלוקים קצרים) ואופציה למרחב ציבורי חי (למשל, באזור הצפון הישן יש 165 […]

4 07 2011
פוליש

חברת ניקיון ופוליש איכותית צוות כחול לבן ותיק ומקצעי.
http://www.polishcristal.co.il/PAGE3.asp

5 10 2011
כשהמרחק בין הצמתים גדול מדי | עוד בלוג תל-אביבי

[…] משמעותית את מהירות הנסיעה ברחוב. מעבר לאספקט הבטיחותי, חשיבותם של הבלוקים הקצרים והצמתים הקרובים היא באפשרות … – עירוניות שברחוב אחוזה ברעננה […]

4 12 2011

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




%d בלוגרים אהבו את זה: