פוסט שכתבתי על פראג

7 01 2010

מה עושה את הערים האירופאיות לערים כל כך טובות, בהשוואה לרוב הערים האמריקאיות ולכל הערים הישראליות? התשובה הרבה יותר טריוויאלית ממה שנהוג לחשוב. היא לא טמונה בתרבות האירופית הגבוהה וגם לא בממשל הטוב והיעיל שיש ברבות ממדינות אירופה. פשוט מאד: הערים האירופאיות העיקריות תוכננו לפני עידן הרכב. משכך, הן תוכננו כדי לשרת בעיקר הולכי רגל. המשמעות המיידית הייתה שכדי לכלכל עיר המבוססת על הולכי רגל, עירוב שימושים היה כורח המציאות. כדי לצמצם מרחקים ולשמור על החום בחורף נדרשו לבנייה צפופה מאד. משום שהערים הקלאסיות לא היו בנויות למכוניות, לא היה מנוס, עם הפיתוח המוטורי, לפתח פתרונות של תחבורה ציבורית (ה-Tram הראשון בפראג נפתח ב-1875).
אכן, הסיבות לתכנון העירוני של הערים האירופאיות הקלאסיות אינן קשורות כלל לעקרונות שביסוד הניאו-אורבניזם, ובפרט לתפיסה של העירוניות כמקדמת ערכים חברתיים וסביבתיים חיוביים. להפך, התכנון של הערים הללו נעשה מחוסר ברירה. עם זאת, אותם עקרונות, ששימשו לפני מאות שנים כדי ליצור ערים שמשרתות הולכי רגל, מתאימים גם היום לאותה מטרה בדיוק – אף אם ממניעים שונים.

בתמונה רואים רחוב טיפוסי במרכז העיר פראג, שמדגים מספר מאפיינים של עיר שתוכננה במקור עבור הולכי רגל. הרחובות צרים; כל המבנים כוללים חזיתות בקו הרחוב; ישנו עירוב של מגורים ומסחר; המבנים צמודים אחד לשני (סוג של תכנון שאין כמעט בארץ. פלורנטין היא דוגמה נדירה). בהתאם לכך הרחובות מלאים בהולכי רגל.
מאפיין נוסף שיוצר עירוניות טובה הוא הגיוון – האנושי כמו גם הפיזי – של העיר. אחד ממאפייניהם הגרועים ביותר של הפרברים ושל "ערים" ששואפות להידמות לפרברים היא הבנייה האחידה, שמייצגת הומוגניות סוציו-אקונומית משעממת. הגיוון יוצר אפקט הפוך לחלוטין: הגיוון האנושי יוצר נוכחות הולכי רגל לאורך רוב שעות היממה; הגיוון הפיזי יוצר סביבה מעניינת שגם היא מתמרצת אנשים לצאת וללכת ברגל ברחוב. בהיבט זה, פראג מספקת גיוון מרהיב של מבנים:

כשחושבים על ערים עתיקות כמו פראג, קשה שלא לחוש תסכול לאור העובדה שהפתרונות האורבניים מצויים ברעיונות בני מאות שנים, שנשכחו ונזנחו. אין שום סיבה שלא לתכנן שכונות חדשות לאור העקרונות האלו.


פעולות

מידע

6 responses

7 01 2010
ארול אחד

זה מוזר שאתה משתמש דווקא בפראג כדוגמא. עיר שהמרכז העתיק שלה כבר כמעט שאינו משמש למגורים ומשכן בעיקר תיירים. רוב האוכלוסייה בעיר הזו מתגוררת בשיכונים הסובייטים המדכאים שמסביב.

7 01 2010
אליאב

מסכים עם הביקורת. חשבתי אם להוסיף גם המשך לפוסט לגבי כל מיני בעיות שיש לעיר מסביב, ובראש ובראשונה מערכת הכבישים המהירים שחותכת את העיר. אבל לבסוף החלטתי להתמקד במרכז ההיסטורי בהיבט התכנוני בלבד, ופחות בקשר למדיניות הנוכחית של העירייה שם. מכל מקום, יש לציין שיש גם אזורים טובים מאד מחוץ למרכז ההיסטורי – אבל מסכים לחלוטין שיש שם גם בעיות. 

7 01 2010
נירית

אז לשם נעלמת? כבר חשבתי שהשלג בניו חסם את הצינורות של האינטרנט…

7 01 2010
שירי

איך אפשר לטייל כשקר כל כך? בקור – אני לא יכולה לחשוב על כלום חוץ מעל הקור ועל כל השכבות שלבשתי, אפילו כשמולי העיר היפה בעולם 😕
אבל אני ממש קיצונית, אני יודעת… 🙂

8 01 2010
אליאב

נירית – נראה לי שהשלג חסם את כל הצינורות בעולם חוץ מאת אלו של האינטרנט :S
שירי – אין מה לעשות. כשצריך לחפש חומרים לפוסט, צריך להקריב 😉

15 09 2010
פראג למטייל

אכן ההקרבה היא חיינו שירי – תודה לך …. חחחחח

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s




%d בלוגרים אהבו את זה: