לפי פרסומים זרים

20 05 2011

דומה שלרשימת סודות המדינה של ישראל – לצד מה שקורה בדימונה (לפי פרסומים זרים) ולצד תוכנו של הנאום המתקרב של נתניהו בקונגרס (don't hold your breath), הצטרף לאחרונה סוד נוסף, שבניגוד אולי לשניים הקודמים, באמת מוחזק במחשכים גמורים.
בשבוע האחרון החלה העירייה לחלק פליירים לגבי מהפכת הנת"צים המתקרבת – שעיקרה ברחובות קינג ג'ורג' ואבן גבירול. כפי שצויין בצדק באתר של עיר לכולנו (ראו את הלינק הקודם), ניתן לתהות מדוע אין תאריכים מדוייקים: העירייה מציינת, בעמימות, שהדבר יקרה ב"שבועות הקרובים".
העמימות של העירייה לא מפתיעה. תוכנית הנת"צים המדוברת היא חלק מאותה תוכנית מסתורית, שלאור הסודיות האופפת אותה אפשר לחשוב שהיא מתוכננת על ידי השב"כ (מי יודע?), הידועה בתור "הפעימה השנייה של הרפורמה בתחבורה הציבורית". הרפורמה, שמתוכננת לכאורה על ידי נתיבי איילון, אמורה לצאת לפועל בתחילת יולי. משמע, עוד פחות מחודש וחצי, אמורים להשתנות סדרי עולם בתחבורה הציבורית בגוש דן, ואף אחד לא יודע בדיוק מה הולך לקרות שם. לא החברה האזרחית, לא חברי מועצת העיר, וחמור מכך – לא מאות האלפים שעושים שימוש בתחבורה הציבורית. מעבר לבלבול שייגרם עקב חוסר ההסברה בזמן יישום הרפורמה, אי השיתוף במידע פוגע אנושות באמינות הפרוייקט בעיני הציבור, שהתבטא בין היתר בחרושת שמועות, למשל שיבוטלו קווי האוטובוס ממזרח העיר לאוניברסיטה (מה שכנראה, גם על בסיס שמועות, לא נכון). בנוסף, אי השיתוף לא איפשר כל שיח ציבורי ביקורתי, שבעזרתו ניתן היה לשפר אולי את התוכנית.
שורש הבעיה הוא בתרבות שלטונית קלוקלת של כלל הגורמים המעורבים – משרד התחבורה, עיריית תל אביב וחברת נתיבי איילון, שמבצעת כאן פרוייקט ציבורי ממדרגה ראשונה. מקבלי ההחלטות לא עושים שימוש בתחבורה הציבורית בעצמם; הם לא מכירים את הבעיות לעומק; הם רואים בציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית כציבור שעושים עמו "חסד", ולא כבעלי זכות לקבלת שירות באיכות מינימלית. לאור הדברים האלה, ספק גם אם הרפורמה תצליח ברמה המהותית.


פעולות

Information

9 responses

20 05 2011
אדר

אני הנחתי שהם לא מערבים את הקהילה כי הם חוששים מבעלי המכוניות הקולניים, שמוחים על כל גזלה של נתיב או מקום חנייה. הרי אם זה היה תלוי בבעלי הג'יפים הענקיים והמיותרים, תל-אביב הייתה מגרש חנייה אחד גדול והבתים שלהם באמצע. אולי העירייה רוצה, לשם שינוי, להעביר רפורמה שנוגדת את הגישה שלהם, ולכן מחזיקה את הקלפים קרוב לחזה. זמן יגיד.

20 05 2011
yossale

שיתוף הציבור הוא סוג של רעה חולה במדינה – אני מסכים לגמרי גם עם התחושה שלך שהם מתנהגים כאילו הם עושים למישהו (הציבור) טובה , במקום להתנהג כנותני שירות שצריכים לעמוד בסטנדרטים.
אבל מלבד זה , אם אפשר להיות קצת קטנוני , קיבלתי את הפלייר המדובר – וזה מרגיש לי כמו כישלון עוד טרם זה התחיל – אני ממש בספק אם מישהו חוץ מנהגי מוניות יצליח לזכור באיזה שעה איזה כביש מתפקד כנת"צ . מה קרה לKeep it simple?!

21 05 2011
אליאב

אני מסכים עם שתי ההערות.

21 05 2011
יוסף

ואולי הבעיה האמיתית היא בכלל התלות שלנו בגורמים ציבוריים לענייני הסעת המונים. אם היו מסירים מגבלות ומאפשרים לכל מי שרוצה לפתוח שרות הסעות סדיר או לא סדיר, כזה שתלוי בלקוחות המשלמים שלו, אני משוכנע שההתאמה לצרכינו היתה משתפרת פלאים.

22 05 2011
עוגיפלצת

יוסף, נראה לי שאתה ממהר לדבר בשבחי ההפרטה. זו ממש לא תמיד הוכיחה את עצמה כבאה לטובת הציבור. על מוניות השירות אני אפילו לא מדברת.

22 05 2011
יוסף

לא דיברתי על ההפרטה בכלל, דיברתי ספציפית על תחבורה ציבורית. וכאן גם אין מה להפריט כי אין כאן דבר שהממשלה מחזיקה – צריך רק לשחרר את מה שהממשלה אוסרת לעשות.
חוץ מזה, אני לא בטוח מה מוניות השירות מוכיחות, אחרי הכל גם הן פועלות תחת משטר הרגולציה החונק של עכשיו (אם כי הן לא כל כך נוראות).

23 05 2011
תחבורן

ראשית, אציין שאני לא מכיר את פרטי הרפורמה המתוכננת ולא מעורב בה. ועכשיו שתי התייחסויות:
ליוסף – אני לא מכיר דוגמא מוצלחת של דה-רגולציה מלאה בתחבורה הציבורית באוטובוסים במרכזים מטרפוליניים. זה תחום שיש בו די הרבה כשלי שוק. תכנון ובקרה ע"י הרשות על התחבורה באוטובוסים הוא השיטה המקובלת ברוב העולם המפותח. גם זה – אחרי שצומצם מאד מספר המקומות שבהם ההפעלה עצמה היא ע"י חברה עירונית.
לגבי שיתוף ציבור בתכנון תח"צ – לדעתי בהחלט נכון שתכנון תחבורה יהיה יותר ריכוזי מתחומי תכנון אחרים, אבל באמת תקצר היריעה. כל זה לא אומר שמשרד התחבורה פועל כרגע נכון בגוש דן.

1 06 2011
מחשבות ראשוניות על הרפורמה בתחבורה הציבורית « הרחובות של ג'יין

[…] מזמן כתבתי על הסודיות התמוהה מצד הרשויות בכל הקשור לרפורמה […]

1 06 2011
מחשבות ראשוניות על הרפורמה בתחבורה הציבורית (bus-washing?) « הרחובות של ג'יין

[…] מזמן כתבתי על הסודיות התמוהה מצד הרשויות בכל הקשור לרפורמה […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s




%d בלוגרים אהבו את זה: