עוד מרחב מבוזבז

11 06 2011

הקרקע בתל-אביב יקרה. מאד. לכן, מפתיע כל פעם לראות כיצד הרשויות מוכנות להקצות לכלי הרכב עוד ועוד שטח, על חשבון מרחבים שעשויים לשמש את כל הציבור. דוגמה מובהקת לתהליך הזה הוא רחוב הר-סיני, הידוע יותר בכינויו מגרש-החנייה-שמאחורי-בית-הכנסת-הגדול. נראה שהרחבה הזו, שתוכננה בשנות ה-30 ככיכר בסגנון איטלקי, נשכחה מהתודעה העירונית, ואילולא הייתה מוחזקת בחיים על ידי השישקו, והפלייס-טו-בי הנוכחי, התדר, הרי שהמקום היה כמעט ריק לגמרי. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה המצערת שהרחבה היפהפיה הזו משמשת בעיקר כלי רכב. ככה זה נראה היום:

כמה שמסתכלים על הרחבה, הולך ומתבהר גודל הפספוס. מדובר במרחב שנמצא באמצע האזור הקלאסי של תל-אביב. הרחבה מוקפת בקשתות, ויש מסביבה חזית מסחרית שיכולה להבטיח את חיוניות המקום. אפילו האספלט של הכביש כבר מעוצב כמדרחוב, כך שלא צריך הרבה כדי להפוך את המקום לאטרקטיבי ביותר. כל מה שצריך הוא לסלק משם את המכוניות, ולשדרג במעט את התשתיות שמסביב, והמקום ייהפך למרחב ציבורי לתפארת. אין שום הצדקה לחניון ברחוב הר-סיני, ובפרט לאור העובדה שאם יש משהו שלא חסר ברחוב אלנבי הסמוך, זה תחבורה ציבורית. כמעט כל קו אוטובוס בעיר עובר במקום או בסמוך לו. אם העירייה אכן מעוניינת לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהחיות את המרחב הציבורי, רחבת בית הכנסת הגדול היא מקום מצויין להביא את זה לידי ביטוי.


פעולות

מידע

14 responses

11 06 2011
אדר

וואלה, זה רעיון. אפשר בכיף היה לשים שם מזרקה קטנה, ספסלים, כמה ערוגות דשא. אולי דוכן כזה שמוכר קפה כמו בשדרות רוטשילד.

11 06 2011
אליאב

אין גבול למה שהיה אפשר לעשות שם, בהשקעה יחסית מועטה. אפשר גם להקצות חלק מהמרחב לשטח ירוק עם ספסלים.

12 06 2011
שי קסירר

אני כבר שנים אומר את זה על הרחבה הזו.
החלום שלי היה לעשות רשימה של המקומות שחשוב ביותר לשחרר אותם מרכבים בתל אביב-יפן וזה היה במקום השני (אחרי כיכר הבימה, שעל פני הרחוב אומנם שוחררה אבל כולה יודעים איך זה נעשה)…
המקום הבא הוא שדרות וושינגטון

17 06 2011
מתי עלה

שי, לגבי שד' וושינגטון, השדרה נמצאת בתכנון להפיכתה לכיכר וביטול כביש הגישה ולקראת ביצוע.

12 06 2011
יוני

אהבתי מאד את הרעיון! הסתובבתי הרבה באזור, אבל לא הכרתי את המקום.

12 06 2011
אליאב

יוני, לפחות לפי ויקיפדיה, המקום הנשכח הזה תוכנן להיות המקום המרכזי של העיר הישנה. כפי שמתבהר פעם אחר פעם, המתכננים של תל אביב בתקופה ההיא ידעו מה הם עושים. ראוי לנסות להחיות את המקום.

14 06 2011
לירן

זה שטח פרטי או ציבורי?

15 06 2011
אליאב

אין לי מושג. אבל קשה לי להאמין שזה יכול להיות פרטי. מדובר ברחוב לכל דבר.

15 06 2011
לירן

יכול להיות שזה מעבר בשטח פרטי יש המון דוגמאות בעיר לכך.

16 06 2011
אליאב

לפחות החלק הצפוני (רחוב הר סיני) הוא רחוב ועל כן לא יכול להיות בבעלות פרטית. לגבי הקצה הדרומי – לא ברור

17 06 2011
מתי עלה

בהחלט מעשי, יש כניסה לחניון תת קרקעי השייל למבנה בפינת הר ציון אחד הען.
בעבר העלתי רעיון במסגרת חגיגות המאה לעיר תל אביב לתוספת כיכרות למרחב העירוני בסמוך לבתי כנסת כולל הארתם, מירב בתי הכנסת ההיבטוריים שתוכננו ע"י מיטב אדריכלי העיר כוללים רחבה, כיכר, או גינה, דבר שיגדיל את עירוב השימושים בעיר.
הרחבה הזו מלאת חיים לקראת ערב בעיקר בשל בתי הקפה ומוסדות הקולינריים סביבה וברחבה עצמה, כרוכב אופניים ויומם בתחבורה הציבורית, אני בעד הוצאת כלי הרכב מהרחבה, למרות שזה יהיה לא קל, מקווה שהעיריה תהיה אמיצה ותלך על זה.

28 08 2011
Dhyan

איזו פינה מקסימה. לא ידעתי שהיא קיימת..

28 08 2011
שרון רז

לגמרי

19 03 2013
מקבץ לינקים ישראלי | עוד בלוג תל-אביבי

[…] 4. אליאב זיהה פיאצה תל-אביבית שמתחבאת מתחת למכוניות עומדו…. […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s




%d בלוגרים אהבו את זה: