רגע האמת של כיכר דיזנגוף – הסקר כבר כאן

23 03 2011

כפי שפורסם לא מכבר, עיריית תל אביב מתכננת לבצע סקר לגבי עתידה של כיכר דיזנגוף. הסקר יתבסס על משאל טלפוני בקרב תושבי הסביבה ובעלי עסקים, וכן על משאל אינטרנט.
הדף של משאל האינטרנט כבר פועל וניתן להכנס אליו כאן. קצת על הסקר ודעתי לגבי החלופות. אם כן, הסקר כולל שלוש חלופות – שיפוץ הכיכר במפלסה הנוכחי; הורדת הכיכר למפלס הרחוב; והורדת הכיכר למפלס הרחוב ובניית חניון תת-קרקעי מתחתיה.
ראשית, יש בעיני בעיה קשה בצורה שהחלופות מנוסחות בסקר. בעיקר בעייתית העובדה שהחניון המזהם, שלא יתרום דבר למרחב הציבורי, מוצג בשאלון כצ'ופר מבלי לחשוף את ההשלכות הקשות שיהיו לו. החנין יתרום לזיהום האוויר באזור, יעודד הגעה של כלי רכב פרטיים, ויפגע באיכות המרחב הציבורי של הכיכר. כבר ראינו שמרחבים שנבנים מעל חניונים מתפקדים בעיקר כגגות לבתי עינוגים לכלי רכב, וחבל שכיכר דיזנגוף תהפוך גם היא למקום כזה. השארת הכיכר במפלסה הנוכחי תהיה גם היא, כמובן, טעות ממדרגה ראשונה, משום שהפרדת מפלסים היא כשלון ידוע מראש. אם תיבחר חלופה זו, הכיכר תמשיך להיות מיותמת מהולכי רגל.
לכן, חשוב מאד להכנס לאתר הסקר ולומר לעירייה שחלופה ב' – הורדת הכיכר ללא חניון מזהם – היא החלופה הנכונה.
מי שלא ימלא את הסקר כאמור יאותר במהרה על ידי שירותי המודיעין של הבלוג ויאולץ לראות ישיבת מועצה שלמה שבה חולדאי עונה לשאילתות. אתם לא רוצים שזה יקרה.


פעולות

Information

25 responses

23 03 2011
עוגיפלצת

ממלאת, וגם פבלשתי בפייסבוק שלי.
והנה אייטם נחמד:
http://tinyurl.com/657gjv8

23 03 2011
אדר

אם מורידים את הכיכר לגובה הרצפה, מה יקרה עם מה שמסביב? אני מאוד מחבבת את שוק הווינטג' ויד-שנייה של ימי שישי בצהריים שנערך שם, חבל יהיה לראות אותו נעלם. תגידו מה שתגידו, גם הפאנקיסטים בני ה-16 ששותים וודקה ליד המזרקה הם חזיון נחמד ואותנטי. החשש שלי הוא שאם ישטיחו את הכיכר, יסללו באמצע כביש והכיכר תאבד את הצביון שלה כמדרחוב.

וגם אני חושבת שחניונים זה רע, רע, רע. אביב לביא כבר ברך 'שהחיינו' בטור שלו כשציטט את חולדאי אומר ש"לא תהיה חנייה בתל-אביב". כל מי שמתלהב מה-50% הנחה שחולדאי מבטיח, שיזכור שלהיות לארג'ים עם בעלי הרכב הפרטיים גורר גם עלייה בפקקים.

23 03 2011
תל אביבית בגלות

הצבעתי
בעיקר כי אני מפחדת ממך
ושונאת לעלות את הכיכר הזו עם אופניים

אפשר לפתוח גם סקר למען השטחת עליית המוות בשדירות בן ציון?

23 03 2011
אליאב

עוגיפלצת – אכן אייטם מעניין. לדעתי הסיבה שהמבנים סביב הכיכר מתחדשים טמונה בציפייה לקראת הורדת הכיכר…
אדר – לפי החלופות שלהורדת הכיכר לא מתוכנן כביש שיעבור באמצע, אלא רק מסביב, כך שבעניין הזה אין מה לדאוג. מסכים שיש קסם לפעמים גם במקומות שמושכים אוכלוסיות שוליים. העניין הוא שהכיכר כרגע משרתת מעט מאד אנשים יחסית למיקומה המרכזי – שוליים או לא.
גלותית – בבן ציון יטפלו אחרי תעלת בלאומליך.

23 03 2011
לירון

אני לא מסכימה לכך שהפרדת מפלסים היא כישלון ידוע מראש.
אני חושבת שמדובר בגישה שהhא מקובעת ומיושנת וחסרת בסיס!
עם קצת בירור אפשר לראות שבנייה במפלסים כן קיימת במקומות אחרים בעולם וכן יכולה להיות מוצלחת, השאלה היא איך בונים במפלסים.
(דוגמא לפרויקט מוצלח שכזה: http://www.thehighline.org/ )
הכיכר היום לא בנויה 'חכם', היא לא נגישה והיא מסורבלת, זה לא אומר שהפתרון הוא לשבור את הכלים ולהתחיל מחדש.
קיימות דרכים אחרות לשיפוץ הכיכר, מעבר לשיפןץ הקוסמטי שהעיריה מציעה, קיימות תוכניות מקסימות שיכולות להפוך את הכיכר למרכז נגיש יותר, נעים יותר, וידידותי יותר להולכי הרגל.
עצרתם לרגע לחשוב מה הן באמת ההשלכות של הרס הכיכר, באיזה תהליך מדובר ומה הוא דורש, אולי תהליך של שיפוץ נכון יותר ומתוכנן יותר יהיה גם קצר ונעים יותר?
ניסיתם לעצור ולחשוב מה הבעיה העיקרית באמת של הכיכר? מה עם הזנחת הכיכר שנמשכת כבר שנים? גם הכיכר הנוסטלגית היפה של התמונות בשחור לבן הוזנחה ונעזבה מהר מאוד, מי מבטיח לנו שהכיכר הזו תזכה לשימור לאורך זמן.
אני מאמינה שלפני שיוצאים בהצהרות כל כך גדולות כדאי לבדוק את הדברים מהבסיס. חבל שלא כולם בתל אביב עושים זאת, וחבל שהגישה התל אביבית הכל כך מוכרת חוזרת בכל פעם מחדש ודורשת להרוס את מה שמכוער, או שחור או לבן, כאילו אין יותר אפורים בעיר הזאת.

24 03 2011
אור גני

נכנסתי, השתתפתי בסקר ובחרתי באופציה ב'. אני חייב להודות שהסקר הזה נראה לי מאד חשוד (כי ממתי בדיוק רון חולדאי מתעניין במה שאנחנו רוצים?) ואני חושב שיהיה קל להטות את תוצאותיו.

24 03 2011
אליאב

לירון – ההייליין זה אכן פרוייקט מוצלח, אבל שימי לב שיש הבדל עצום בין התפקיד העירוני של המסילה של ההייליין לבין כיכר דיזנגוף. המסילה לא תקועה באמצע מרכז העיר במיקום שקוטע רחוב ראשי ומונע מהולכי רגל להתקדם. ההייליין למעשה מתפקד כפארק עירוני ייחודי בעל שימוש מאד מסויים.
אור גני – מסכים שהעניין בעייתי, ואכן פנינו לגורמים בעירייה וגם למינה צמח שעורכת את הסקר והתרענו על כך. לציין שהשאלון באינטרנט אמור להיות רק עניין משני, ואמור להיעשות לצד סקר תושבים מדגמי.

24 03 2011
לירון

אליאב אני מודעת לכך שהכיכר בנויה בצורה בעייתית ולא נוחה.
אבל גם הכיכר המקורית הייתה בעייתית, אומנם לא להולכי הרגל, אבל גם עומס תחבורתי יכל להיות גורם לא נעים שיכול למנוע מהציבור לשהות בכיכר.
אני יכולה להגיד שכן קראתי את כל אותן טענות להנמכת הכיכר ואני לא מצליחה להבין מה רע באופצית הביניים, אם קיימת אפשרות של שיפוץ נרחב יותר לכיכר, וקיימות אפשרויות כאלו כדוגמאת ההצעה הזו: http://www.soma.co.il/projects/competitions,
הצעה שכן פותרת את הנגישות לכיכר, וכן נותנת לכיכר אפשרות להיות גן ציבורי נגיש יותר ונעים יותר, תוך כדי שהיא שומרת על הפיתרון המקורי לבעיית התחבורה.
התחושה שאני מקבלת מכל אותן טענות להנמכת הכיכר היא שאין דגש על הבעיות האמיתיות, הלחץ הציבורי שמופעל כרגע על העיריה מתרכז בהנמכת הכיכר.
אף אחד לא שואל את העיריה מדועה היא לא דאגה מעולם לשימור הכיכר, גם לא לשימור הכיכר הנמוכה.
אני מרגישה שהמאבק הזה מגיע ממקום תמים מידיי, ושהעיריה לא סתם פתאום בחרה להקשיב לציבור.
ולדעתי התוצאה הסופית שכנראה תהיה הנמכת הכיכר יחד עם הקמת החניון תהיה ההוכחה לכך. הרי לא במקרה עניין החניון, ה'צו'פר' הזה פתאום עלה כאופציה, לא במקרה העניין הזה עלה לאחר שהעיריה קיבלה את אותה הצעה למימון מלא של הנמכת הכיכר תמורת הקמת החניון.
ואני שוב שואלת, לא עלתה לכם השאלה מדועה העיריה לא מעלה כאופציה שיפוץ נרחב יותר של הכיכר, ומדועה אחת האופציות היא הנמכה שמלווה בחניון? יכל להיות שהעיריה משתמשת בכם כדי להגיע לתוצאה שזולה לה יותר?
וכן, אני מודעת לכך שהמאבק הוא להנמכת הכיכר ללא חניון, אבל גם ברור לי שברגע שתתקבל ההחלטה להוריד את הכיכר ברוב קולות, הצעד של הוספת החניון יהיה קל יותר להסברה.

24 03 2011
עוגיפלצת

גם אני סקפטית בנוגע לסיכויי ההצלחה של הנמכת הכיכר ללא הקמת חניון. משום מה קשה לי להאמין שהעירייה תעשה זאת. ובין האופציות של שיפוץ מושכל של הכיכר לבין הנמכה וחניון אני מעדיפה שיפוץ. בסקר העדפתי את אופציה ב, הטובה ביותר בעיניי כמובן. בעולם מושלם גם היתה תחבורה ציבורית מתקדמת בעיר, וזה היה מאפשר לצמצם את התנועה הפרטית. 

24 03 2011
אליאב

עוגיפלצת – אכן אחת מהבעיות בסקר, שהתרענו לגביה, היא שמדובר בסקר של שלוש אופציות, ולכן צריך לאפשר לאנשים לדרג את החלופות. אחרת עלול להווצר מצב שאף הצעה לא תקבל מעל 50%. אם זה היה המצב, כל אחד ואחת היו יכולים לדרג בהתאם לשיקולים המורכבים האלה.
לירון – אני חושב שההצעה של soma מעניינת, אבל לטעמי זה ניסוי בבני אדם. אני לא מכיר מרחב עירוני אחד מהסוג הזה בעולם, ואין לנו שום כלי לדעת איך זה יעבוד בפועל. בנוסף, הוא לא יפתור את בעיות היסוד של הכיכר, כגון העובדה שהראות מצד לצד חסומה וכו'. ולבסוף, התחזוקה של המגה-סטרוקטורות האלה יקרה ומסובכת ואין סיכוי שתיעשה כמו שצריך בארץ. ראי לדוגמה את כיכר אתרים.
מכל מקום, אופציה א' אכן עוסקת בשיפוץ נרחב של הכיכר, להבנתי. חלק מהבעיה של הסקר כפי שהוא כרגע היא שאין הדמיות להמחשה.

24 03 2011
עמית

יכלת לאיים עליהם בשלילת מימון על פי חוק הנכבה. גם עובד.

24 03 2011
לירון

אליאב
לגבי אופציה א' זאת הבעיה בדיוק!
בגדול גם אני הבנתי בעבר שקיימת אופציה לשיפוץ נרחב, ואז הגיע הסקר, ואני מצטטת את הפירוט של אופציה א':

"הככר הנוכחית תשופץ, היא תישאר מוגבהת מהכביש כשגישה אליה היא באמצעות מדרגות ורמפות. המזרקה תשופץ"

אין שום דרך לראות את זה מעבר לכך שיש כאן התחמקום מאוד מאוד ברורה מהאופציה לשיפוץ נרחב, האופציה שהעיריה מציעה אומרת בפירוש שמדובר בשיפוץ שהוא רק שיפוץ קוסמטי, הגישה דרך הרמפות והמדרגות תשאר כפי שהיא.

ולגבי ההדמיות להמחשה, גם על כך אני שמעתי, ושמחתי לשמוע שהסקר הסופי (לא הסקר הזה) יכלול הדמיות…ואז שמעתי שהסקר הולך להיות בכלל טלפוני (??)

אני שמחה לשמוע שפניתם לגורמים בעירייה בעניין הזה, ואני מקווה מאוד שתקבלו מענה על כך, הסקר כפי שהוא היום הוא מאוד מניפולטיבי ומאוד מכוון, ואין שום דרך שכל אדם שמכיר את הסיפור של הכיכר יבחר באופציה אחרת מעבר לאופציה ב'.

24 03 2011
עוגיפלצת

לירון, אני דווקא חושבת שאין דרך שאדם יבחר באופציה אחרת מעבר לאופציה ג'.

רוב המשתתפים, לדעתי, לא יחשבו דבר ראשון שחניון אומר עוד זיהום, או "יפגע באיכות המרחב הציבורי של הכיכר" כמו שכתב אליאב. גם לי לא היו ברורים החסרונות של הקמת חניון קודם שקראתי על זה כאן.

לדעתי משתתפים יחשבו שזה יופי, פתרון מנצח, גם הנמכה – וגם חניה.

24 03 2011
לירון

את לגמרי צודקת,
רוב המשתתפים גם לא יהיו מודעים לכמויות של החניות בתשלום הריקות שכבר קיימות סביב בכיכר ולא מנוצלות…ולא יבינו שאין באמת צורך בחניון נוסף.
אני יכולה להבין למה אנשים בוחרים להתעלם מזיהום סביבתי, חוסר המודעות לאיכות הסביבה הוא משהו שקיים היום ודיי נפוץ. הבעיה היא שאותו זיהום יפגע באופן ישיר ומורגש מאוד באותם אנשים שיבחרו לשהות בכיכר, הכיכר תהיה פשוט מקום לא נעים.
וכן…גם על זה רוב האנשים לא חושבים….

24 03 2011
אליאב

הסקר הזה מאד-מאד בעייתי בדיוק בגלל הדברים שציינתן. לציבור אין כלים להכריע בדבר הזה, מכיוון שאין ברשותו שום מידע על כמות החניה באזור וכד'. זה שונה מבחירות, למשל, שבו יש הליך ארוך ומתמשך של הצגת העמדות מול הציבור. זה ניסיון חולדאיסטי טיפוסי לעשות זבנג וגמרנו. העלינו את כל הטענות האלה כולל בפגישות אישיות מול גורמים בכירים בעירייה. מה שנותר לעשות בשלב הזה הוא לנסות ולהסביר, לקיים על זה דיון ציבורי ולהצביע.

24 03 2011
CrazyVet

מילאתי, לא ממש בא לי להיענש בחומרה שכזו. וחוצמזה אני ממש מסכימה שהכיכר הזו דוחה בצורה לא רגילה.

די שעשע אותי שהסקר מתופעל ע"י גוגל דוקס. הם לא יכולים להרשות לעצמם סקר "אמיתי"? בשביל מה יש להם אגף מחשוב (שבגללו עכשיו סוגרים את האוניברסיטה העממית, כי הם הולכים לעבור לשם בקרוב)?

26 03 2011
עידו (איש קריות)

אני מעתיק את מה שכתבתי אצל לרמן באותו נושא.

אני נגד כל שלושת החלופות האלו. כולן מציעות פיתרון חלקי לבעיות של הכיכר. הייתי בטוח כבר שלא אמצא פיתרון טוב שאפשר להציע, אבל אז נתקלתי בהצעה הזו, שהיא מעולה לדעתי:

http://www.archeb.com/2011/03/xl.html

לפי האופציה הנ"ל, הכיכר מקבלת חזרה את הקהל ואת הולכי הרגל והם השולט בסביבה. יתרה מכך, היא מכתיבה את סדר התנועה בצורה חכמה, כזו שמאפשרת לרכב לחצות את דיזנגוף במהירות אך עדיין מחייבת אותו להאט במידה והוא רוצה לעבור לאחד מהרחובות הצדדיים, ובכך מחזירה גם את פינסקר וריינס להולכי הרגל, כאשר אלו לא יצטרכו לפחד לחצות את הכביש יותר.

26 03 2011
עוגיפלצת

עידו, האמת, לא נראה משהו הפתרון.. אולי זו ההגשה ולא ההצעה?
אליאב, מה דעתך על התכנית שעידו הפנה אליה?

27 03 2011
אליאב

זה מעניין כעקרון, אבל אני בגדול נגד כל פתרון שכולל אלמנט של הפרדת מפלסים/מנהור וכד'. שורש ההצלחה או הכישלון של הפרוייקט יהיה בנגישות של הכיכר להולכי רגל מכיוון דיזנגוף. מההדמיה לא נראה שהנגישות תהיה נוחה במיוחד. בכל מקרה זו הצעה מעניינת ויש בה יתרונות מסויימים.

28 03 2011
דני

אני סקפטי לגבי האפשרות המעשית שהעירייה תשקיע כספים בהנמכת הכיכר ללא בניית חניון – הסיבה לבניית החניון היא להטיל על היזם את הנמכת הכיכר ויצירת גינה.
גם הערגה הנוסטלגית לכיכר ההסטורית מטעה, מה שהיה מתאים להיקפי התנועה לפני עשרות שנים, אינו רלוונטי למציאות הנוכחית.
לכן האופציה לשיפוץ יכולה להיות הנכונה, רצוי לקיים תחרות אדריכלים, ואני משוכנע שיהיו הצעות נהדרות.
אגב, הנמכת הכיכר עלולה לגרום להגדלת היקפי התנועה בכיכר, יש להניח שיפתחו לתנועה את רח' בן-עמי וזמנהוף. מה שבטוח שרכבים רבים ינצלו את הכיכר לחניה, כמו שהיום חונים בכיכר באין מפריע, במרחב המיועד להולכי רגל.

28 03 2011
אליאב

דני, האמת היא שמחקרים מראים שהיקף התנועה ברחוב דיזנגוף היום *קטן* ממה שהיה בסוף שנות ה-70, ועתיד לקטון אף יותר עם הרפורמה בתחבורה הציבורית (הקטנת מספר קווי האוטובוסים). כלל לא בטוח שרחובות בן-עמי וזמנהוף ייפתחו לתנועה. מעבר לכך, אני לא חושש מ"הניצול" של הכיכר המורדת לחניה. אפשר למנוע את זה בקלות באמצעות מחסומים פיזיים (עמודים קטנים) ואכיפה. אני לא רואה כלי רכב חונים כיום בכיכר רבין, ואין סיבה שזה יקרה דווקא בכיכר דיזנגוף.
לגבי המשפט הראשון- זה בדיוק מה שאנחנו מנסים למנוע. "מכירה" של המרחב הציבורי לאור שיקולים מיידיים בעלי משמעות הרסנית במבט ארוך-טווח.

29 03 2011
עידו (איש קריות)

אז למה בעצם ההצעה שאליה קישרתי לא טובה להולכי רגל? את זה לא הבנתי מכם. ממה שאני רואה היא מורידה לקו הרחוב את הכיכר, מחסלת את המדרגות והעליות המוכרות בו והופכת את הכיכר למתחם בגובה אחד. המנהור של דיזנגוף נשאר כפי שהיה היום והשינוי המשמעותי היחיד הוא הגבהת החיבור לפינסקר וריינס שמחזיר את הרחובות הללו לגובה המדרכה.

30 03 2011
אליאב

עידו – ייתכן שזו הצעה טובה. העניין הוא שאנחנו כרגע בשלב שבו העירייה "נסגרה" על שלוש הצעות מסויימות, ולגביהן אני מניח שצריך לכוון את עיקר הדיון…

16 04 2011
לירון

אליאב,
אני מסכימה עם עידו, ורשמתי את זה גם קודם, על כך שאופציה של שיפוץ נרחב יותר (כדוגמאת אותה אופציה של סומה) היא הטובה ביותר.
אני גם מסכימה איתך על כך שאלו האפשרויות שעירית תל אביב הציע, וששם אנחנו צריכים להתמקד כרגע.

מה שמרגיש לי שמתפספס, הם אותם 'אולי' שעולים שוב ושוב, ושהם לדעתי הנקודה החשובה באמת, ועליהם צריך לשים את הדגש…משהו שלא קורה בינתיים.
אני מדברת על בעיית ההזנחה של הכיכר, על בעיית תהחבורה שהייתה בכיכר ויכולה לחזור עם הנמכתה.
יכל להיות שהעיריה תדאג להמשיך ברפורמת התחבורה הציבורית, יכל להיות שתמשיך להיות שם הגבלה חלקית לרכבים פרטיים, יכול להיות שבן עמי וזמנהוף לא יפתחו שוב, יכול להיות שהעיריה תדאג לשימור הכיכר, ויכל להיות שהיא אפילו תשפץ את הבניינים שסביבה….אבל מי מבטיח לנו שכל זה יקרה, עד עכשיו זה לא באמת קרה.

אני מרגישה שבגלל שהעיריה פתאום מעודדת יותר את הנמכת הכיכר ופועלת לכיוון הזה, נוצרה מעין תחושת ניצחון שכזו מצד אלו שרוצים להנמיך את הכיכר ופועלים לכך.
ושתחושת הניצחון החלקית הזו היא זו שמעודדת את ההתעלמות מאותם נושאים שעליהם כתבתי קודם, יש הרבה מאוד תמימות שלא ברורה לי כל כך במאבק הזה.

ובנוגע לתחושת הניצחון, צר לי להגיד את זה, אבל יותר ויותר נראה שהסיבה היחידה לכך שהכיכר מונמכת היום היא אותה הצעה למימון הנמכת הכיכר תמורת החניון, ופחות הלחץ הציבורי….ואני חושבת שהסקר הזה דיי מוכיח את זה.

23 03 2017
עומר

נו יצא אחלה.

כתיבת תגובה