אודות

בלוג זה עוסק בניתוח מקומות עירוניים בהשראתה של ג'יין ג'ייקובס.

הכותבת האמריקאית ג'יין ג'ייקובס חוללה מהפכה בתחום התכנון העירוני בשנת 1961, כאשר יצא ספרה The Death and Life of Great American Cities (מותן וחייהן של ערים אמריקאיות גדולות, בהוצאת בבל). ג'ייקובס, שנעדרה כל הכשרה פורמאלית בתחום, הצליחה לפרק לגורמים מיתוסים רבים שנתפסו כמובנים מאליהם בעולם התכנון, וכל זאת בדרך של צפיה בסביבה העירונית בה היא חיה, ללא מחקרים אמפיריים כבדים ועמוסים בז'רגון מקצועי. בין היתר, הפריכה ג'ייקובס את המיתוסים הבאים: התפיסה כאילו פארקים ציבוריים, בפני עצמם, הם גורם חיובי בסביבה העירונית; התפיסה לפיה פרוייקטים אשר בנויים עם הגב לכיוון הרחוב משפרים את הביטחון ואיכות החיים של תושביהם; הגישה כי ערים הן מקום רע לגידול ילדים, ועוד.

אם ניתן לתמצת בפשטנות את השורה התחתונה של הספר, הרי שמסקנתו היא שהצלחתו של מרקם עירוני – בין אם רחוב, פארק, או שכונה – תלויה בראש ובראשונה בנוכחות של הולכי רגל ברחובות, לאורך רוב שעות היום. אלו מספקים ביטחון, מגע אנושי ומהווים שוק המאפשר פיתוח כלכלי. נוכחות כזו מושגת על ידי עירוב שימושים, עירוב אוכלוסיות, תכנון מוטה לטובת הולכי רגל ועוד.

כך, בשפה פשוטה וברורה, הסבירה ג'ייקובס מדוע מקומות עירוניים מסויימים מצליחים, ומדוע אחרים נכשלים. יצירתה של ג'ייקובס הניחה את היסודות לתנועת הניאו-אורבניזם (העירוניות החדשה) שהלכה והתפתחה בעשורים האחרונים, ומתחילה לחלחל גם לישראל. עם זאת, לדעתי, ההישג הדרמטי של הספר טמון דווקא בכך שהוא נותן לאנשים חסרי הכשרה בנושא – בין אם קובעי מדיניות, אקטיביסטים, או סתם סקרנים – כלים לנתח את הסביבה שמקיפה אותם. בהתאם, כותב הבלוג אינו אדריכל או מתכנן. אני עורך דין, כרגע לאחר שנת לימודים לתואר שני דוקטורנט למשפטים באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק. התמחותי היא במשפט ציבורי, משפט בינלאומי וזכויות אדם. לכן, תכנון עירוני מעניין אותי בעיקר – אבל לא רק – בשל ההשלכות שיש לו על פערים חברתיים וזכויות – חברתיות ואזרחיות.

לסיכומים מעמיקים יותר של תורתה של ג'ייקובס מומלץ לקרוא את הכתוב בקישורים הבאים:

מתוך הבלוג "עוד בלוג תל אביבי" מאת יואב לרמן

מתוך "ערסיטקטורה" מאת ערן טמיר טאוויל

למידע על המחקר שלי, העמוד שלי באוניברסיטה.

7 responses

18 07 2009
שפם

נשמח אם תוכל ליצור איתנו קשר.

תודה .
[
:mrgreen:

25 09 2009
אמן סודי/

מאוד ממליץ גם לקרוא את המאמר הזה –

כיכר השוק אינה קיימת עוד של מיכה אודנהיימר – http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3543741,00.html בהקשר הזה

25 09 2009
אליאב

אכן מאמר חושב ומומלץ ביותר.

17 04 2010
shahar

שלום,
לקראת הכנס "העתיד הולך ברגל" נשמח שתתייחס אליו בבלוג.
בברכה,
שחר – ארגון "תחבורה היום ומחר"
‏17 אפריל 2010

לראשונה בישראל: כנס בינלאומי לעידוד הליכה ברגל

ביום רביעי ה-21.4.10 בין השעות 8:30 -17:30 יתקיים במרכז סוזן דלל בתל אביב כנס לעידוד ההליכה ברגל כאלטרנטיבה לרכב הפרטי, תחת הכותרת " העתיד הולך ברגל". הכנס המתקיים בחסותו של המשרד להגנת הסביבה ובהשתתפותו של השר מר גלעדן ארדן, הוא פרי הפקתם של הארגונים "תחבורה היום ומחר", "אור ירוק" וקרן רן נאור. זו הפעם הראשונה בה מתקיים בישראל כנס בנושא הליכה ברגל במתכונת בינלאומית ובו ייטלו חלק מומחים בנושא מדינות האיחוד האירופי.
קיום הכנס בתל אביב אינו מקרי. ראוי להזכיר כי בעיר, הטרודה כל כך במציאת פתרונות לפקקי התנועה, כעשירית מהנסיעות העירוניות במכונית הפרטית הן למרחק של פחות מקילומטר, ואלה מכבידות על מערכת התחבורה. הכנס יציג רעיונות עדכניים לתכנון עירוני המיועד לצרכי הולכי הרגל; מחקרים על השפעת התחבורה הממונעת על הולכי הרגל בישראל; נתונים על האוכלוסיות הפגיעות ביותר כהולכי רגל (בישראל מרבית הילדים הנפגעים בתאונות דרכים-64%, נפגעים כהולכי רגל); ואת החסמים המונעים בניית אזורים "מתוני תנועה" בישראל. האירוע ייחתם בסיור בשכונת נווה צדק הסוקר היבטים של הליכה ברגל בשכונה.
ארגון תחבורה היום ומחר שם לו כמטרה לפעול ליצירת סביבה נעימה ובטוחה להולכי רגל כחלק מיישום תפיסת תחבורה בת קיימא. בימים אלו מפתח הארגון פרויקט של הצטרפות ערים בישראל לאמנת WALK21. ערים אלה יצטרפו לערים המתקדמות בעולם, המחויבות לקידום תרבות ההליכה ברגל, יצירת מרחב עירוני המיועד קודם כל לאנשים ורק אחר כך למכוניות, תכנון שימושי קרקע המעדיפים את הולכי הרגל, ועוד

28 04 2010
מתן ניניו

שלום אליאב
כבר זמן מה שאני קורא בהנאה את הבלוג שלך, ורק היום התפנתי לבדוק מי זה בעצם שכותב את הדברים האילו. עולם קטן.

דש לאחותך ולאמא, ותמשיך לכתוב כאן, זה תענוג.
מתן

28 04 2010
אליאב

שמח שאתה נהנה!

22 05 2010
עירוב שימושים « Roee-geist

[…] 30 בינואר 2010 רועי רוטמן כתיבת תגובה Go to comments "הרחובות של ג'יין", בלוגו האורבני המוצלח של אליאב, עוסק רבות בסוגיית […]

כתיבת תגובה