פופוליזם ואמנות הדחקת האופניים

11 04 2011

האסימון מתחיל ליפול, ונראה שהמשמעות של החיים במאה ה-21 מתחילה לחלחל לעיריית תל אביב. ההכרה שבמרכז עיר טובה אי אפשר לדחוס עוד ועוד כלי רכב פרטיים מתחילה (באיחור רב) לקבל משמעויות אופרטיביות. ובאופן כה צפוי – כמעט מדעי – התחילה הבורגנות השבעה והאדישה של העיר להתעורר בריאקציוניזם אופייני. זירת המאבק – רחוב בלוך. כפי שפורסם לאחרונה, העירייה מתעתדת לשפץ את הרחוב, לסלול שבילי אופניים על הכביש ובשל כך – שומו שמיים – לבטל 60 מקומות חנייה ברחוב. אכן, כהרגלה של העירייה בקודש, הדבר נעשה ללא שיתוף ציבור ראוי, ואפשר להבין את התסכול של מי שהועמד אל מול עובדה מוגמרת. עם זאת, כפי שלרמן אבחן בצורה מדוייקת, זעקות השבר של חלק מתושבי רחוב בלוך – שניתן לסכמן ב"לוקחים לנו את החנייה!!!" – הן תופעה של NIMBY טיפוסי. הנימבי, ראשי תיבות של Not In My Back Yard, היא תופעה ידועה בחברה האנושית המאורגנת, שבה המדינה (או הרשות המקומית) עושה מעשה במרחב הציבורי לטובת הכלל, שנתפס (בדרך כלל ללא הצדקה) על ידי קבוצת תושבים קטנה כפוגע בזכויותיהם. נימביזם קלאסי הוא מצב שבו, למשל, מתנגדים תושבים להקמת מעון לחולי נפש ברחוב שלהם. המאפיין את הנימביזם הוא שבדרך כלל הטענות מתייחסות ל"זכויות" שכלל אינן מצויות בידי המתלוננים. בהקשר של רחוב בלוך, טועים המתנגדים כשהם חושבים שיש בידם זכות לקבל חניה *חינם* מהעירייה, על חשבון המרחב הציבורי. למעשה, כשהעירייה מחלקת חנייה חינם לתושבים, היא מסבסדת את בעלי הרכב על חשבון כלל התושבים – כולל אלו שכלל אינם יכולים להרשות לעצמם להחזיק רכב פרטי. הטענות של המתנגדים מרגיזות אף יותר, בהתחשב בעובדה ששבילי האופניים ישרתו עשרות-אלפי אנשים, בעוד שהחניה-חינם בבלוך משרתת בדיוק 60(!) בעלי רכב.
זאת ועוד – השיפוץ ברחוב ישפר את הבטיחות ואת האוויר שהתושבים בו נושמים, בשל הפחתת התנועה. אבל, כאמור, כל זה מתאיין בעיני המתנגדים לאור הפגיעה בקודש-הקודשים של חייהם, הרכב הפרטי.
נראה שב-Ynet קפצו על אווירת הנימביזם הפופוליסטי – אולי בעידודם של ידידנו מרחוב בלוך – ופרסמו היום כתבה כל-כך אבסורדית, שאפילו הטוקבקיסטים שמלהגים שם דברי-בלע חדשות לבקרים לא השתכנעו. הכתבה מגיבה בהיסטריה ("היכונו לפקק הגדול בתל אביב") לכך שהעירייה מתכוונת לשפץ בקרוב את אזור כיכר רבין (כולל בלוך). וכל כך למה? כי העבודות ייצרו פקקי תנועה, וכי יופחתו מקומות החניה באזור. הכתבה מזהירה את הציבור מפני הסכנה הגדולה שב"הפיכת אי התנועה הגדול שבשדרות בן גוריון לשדרת שבילי אופניים שתחבר את שדרות בן גוריון לכיכר רבין ומשם לשדרות חן", ומפני האיום הקיומי שבהרחבת הנת"צים באזור. הגיע הזמן לרדת למקלטים: העירייה מתכוונת לשפץ את המזרקה הצפונית בכיכר רבין.
תהליך הגמילה מהרכב הפרטי, הנדרש מתושבי מרכז תל אביב, יהיה כואב. אבל אסור בשום אופן להיכנע לנימביזם שנועד להחצין את העלויות של סבסוד החנייה כלפי כולנו.


פעולות

Information

22 responses

11 04 2011
לרמן

מסכים כמעט לחלוטין. 60 מקומות החנייה מן הסתם משרתים קצת יותר מ-60 מכוניות שונות ביום. חשוב לציין שבלוך הוא ציר די ראשי ולכן מן הסתם הוא מקבל "טיפול" מיוחד – אין הרבה רחובות שמובילים ככה ממרכז העיר לתחנת סבידור ולאזור כיכר המדינה. מן הסתם יהיו עוד כתבות כאלה בקרוב. אני אמתין בסבלנות שיבואו לשפץ את הרחוב שלי.

12 04 2011
יוסף

בלוך גם נמצא באזור שקל ללכת בו ברגל והכל קרוב, אז זה מוצדק משהו. מצד שני, זה נכון רק עבור מי שגר קרוב. אם באמת רוצים להפחית את מס' המכוניות צריך לתת עוד אפשרויות לאנשים: לבטל הגבלות על אחוזי בנייה כדי להגדיל את הצפיפות, ולאפשר ריבוי שימושים בכמה שיותר מקומות בסביבה כדי להגדיל את האזור שבו קל ללכת.

12 04 2011
לרמן

יוסף, מסכים איתך לחלוטין וזה קצת יותר מסובך משינוי חתך, אבל גם לרוב מלווה באינספור התנגדויות (רק אל תביאו עוד אנשים).

12 04 2011
יותם

תופעה מוכרת: כולם בעד שבילי אופניים (כמעט כולם) רק לא בשכונה שלהם, לא על חשבון החניות "שלהם".

אנחנו, כרוכבי אופניים, תומכים בפתרונות שאינם באים על חשבון הולכי הרגל, בינהם הורים שדוחפים עגלות ילדים, קשישים, נכים בכסאות גלגלים וכאלו שעדיין לא כאלה ולא כאלה….

12 04 2011
לירן

כנראה ששטיפת המוח שעושים לבלוגרים באמת עובדת ועד היום לא הצלחתם להבין שראש עיר לא יכול להשביע את רצון כל התושבים כל הזמן. מה קשור שיתוף ציבור? מה כבר יכול להשמע בשיתוף ציבור שכזה? בסה"כ חבורת אנשים שיתלוננו יצעקו ויקלסו כל עוד נפשם בהם ויודיע למתכננים שיודיע לראש העיר שהם בוחרים בבחירות הבאות בעיר לכולנו ששותקים כדי לקחת את הקולות ( המשך הפופוליזם והעליבות של מפלגת הבושה הזאת).

צאו מהסרט שאם כולנו נשב במעגל ונעשה קומביה אז כולם ישלבו ידיים ויבינו שאופניים זה טוב ורכב פרטי זה רע, אני בטוח שהתושב שמחפש חנייה שעה כדי לסיים את היום ישתף פעולה.

לפעמים צריך להכריע ולגרום לציבור אחד לשמוח ולציבור השני לכעוס אין ברירה ולא יעזרו שום דיבורים. והפעם הדורסנות של חולדאי משרתת את כולנו.

12 04 2011
אליאב

לא הבנתי מה אתה מתרגש. שיתוף ציבור זה חלק מהניהול המודרני של עיר. ומכל מקום מעניין אותי למה נדבקת דווקא לעניין הזה מכל הפוסט, שבאופן יחסי נותן קרדיט לעירייה. אולי זה כדי לנצל את ההזדמנות להתנגח בעיר לכולנו?

12 04 2011
לירן

אליאב שכחתי שכל הבלוגרים מתנהגים באוביקטיביות מוחלטת הרי כולכם מריצים את חנין לראשות העיר וכן גם לכם מגיעה ביקורת.

שים לב לתגובות הנאלמות של המפלגה שלך, יושבים במועצה בשתיקה כדי לאסוף עוד קולות לקלפי בגלל שהם מפחדים להסכים עם ראש העיר כדי לקחת קולות. לפחות לדיאנסקי שהוא מלך הפופוליסטים של העירייה הביע תמיכה בחניות ובזיהום לפחות הוא לא דו פרצופי.

ותאמין לי שאת הפוסטים שאתה כותב בשבועות האחרונים היית יכול לרשום לפני שנה ( החתך בשינקין זרק 90 חניות מתל אביב ואף אחד לא דיבר על זה..).

13 04 2011
לרמן

אליאב, תרשה לי.

לירן, קח אוויר. אין בחירות ברקע. אליאב אפילו לא הצביע לדב חנין ועיר לכולנו בבחירות האחרונות (והוא גם לא הצביע לרון חולדאי), בעיקר בגלל שהוא לא היה באותו יום בתל-אביב (הוא היה בעיירה הקטנה ההיא שם בחוף המזרחי, נו זאת עם הכיכר שסגרו לטובת הולכי הרגל – ניו-יורק) ואפילו לא היה לא בלוג באותה התקופה.

לגבי הריצה של חנין לראשות העיר, אני ממליץ לך לברר מולו אם זה בכלל בתוכניות שלו (אני אשמח גם לדעת, אגב). אני די בטוח שבשלב הזה אליאב לא מריץ את חנין לראשות העירייה וגם לא אף מועמד אחר. אם כבר, הפוסט הנוכחי מסנגר על העירייה וגם במידה מסויימת על מי שעומד בראשה.

בקיצור, העירייה מתקדמת, יש כמובן ביקורת על חלק מהמהלכים ועל התהליך בו הם מבוצעים, אבל בגדול נראה שיש גם דברים מהותיים טובים ומתקדמים כאן. שיתוף ציבור זה לאו דווקא לתת לכל תושב את החתך האידיאלי של הרחוב שבו הוא גר (זו אפשרות אחת), אלא גם ייזום של שימוע ציבורי מראש הרבה פעמים, שבו ניתן לפחות להרגיע ולהבין לא מעט מהתושבים. הרי גם הפעם יהיה שימוע ציבורי לפרוייקט בקרוב ובמקום להרגיע את חשש התושבים ולהראות להם את היתרונות מראש, העירייה תאלץ לפעול בשדה עוין, אפילו עוין יותר ממה שהיא רגילה אליו, וחבל.

13 04 2011
ארול אחד

אז הנה משהו משעשע.
במסגרת עבודה סמינריונית על התפרקות בריה"מ, הגעתי לגיליון הזה של מעריב, אי שם מאוגוסט 91'. וראו זה פלא – איזה רפורמות העירייה ביצעה אז בענייני חניה.
גזור ושמור:

13 04 2011
אליאב

לירן, עיר לכולנו היא לא המפלגה *שלי*, למרות ההערכה העמוקה שיש לי לחלק מחברי המועצה שלהם. בהקשר זה, אני תוהה מה המפלגה *שלך*, ואולי גם מי המעסיק שלך, אבל זו באמת כבר סוגיה אחרת.
ארול – זה מדהים. בשבל כשלהו עברו בעירייה לחניה עם ארבעה גלגלים על הכביש…

13 04 2011
לרמן

ארול, חשפת את החטא הקדמון. ממצא משמעותי ביותר – אני מקווה שזה בסדר מבחינתך אם ייעשה שימוש במקמות נוספים בתמונה זו (עם קרדיט למוצא הישר).

13 04 2011
ארול אחד

בכיף לגמרי 🙂

13 04 2011
האזרח דרור

שיתוף תושבים הוא דבר טוב. העניין הוא שזה שיתוף, לא שתושבי בלוך קובעים לגמרי את כל הדברים שמתרחשים ברחוב בלוך (אחרת התושב בקצה הרחוב היה מעדיף שתהיה תעלה לרוחב הכביש, ושכולם ילמדו לשחות).

דבר שני – איפה היה שיתוף הציבור כשהחליטו להפקיע כל כך הרבה מקום וכסף מהציבור לטובת משתמשי הרכב הפרטי.

דבר שלישי, אין סמכות בלי אחריות. אם תושבי רחוב בלוך רוצים לקבוע שלא יהיו שבילי אופניים ברחוב, אז שיעמדו מאוחרי זה ב-100% ויהיו נכונים לספוג גם את ההשלכות הכלכליות של זה – לדוגמה שהם ישאו בעלות הכלכלית של טיפול ברוכבי אופניים שיפגעו ברחוב ממכוניות – איכשהו נראה לי שכל רוח הקרב של "שתפו אותנו" תתנדף ברגע שהמשך המשפט יהיה "אוקי, ובואו תיקחו אחריות על ההחלטות שלכם".

דבר רביעי, כנראה שדו פרצופיות מאפיינת את התושבים אוהבי הרכב הפרטי. אוהד קרני שהזמין את תושבי השכונה רוכבי האופניים להתאגד, נחסם וההודעה שלו הוסרה. קל לדרוש שישמעו את הקול שלך, אבל במבחן חופש הביטוי הם כבר הוכיחו שאם הם היו במקום ראש העירייה הם לא רק היו לא משתפים את הציבור, אולי גם היו באים עם מסקנטייפ לסתום לציבור את הפה.

16 04 2011
גיל

פוסט מדויק ונכון. אני מאוד מקווה שיבנו גם שביל אופניים לאורך ארלוזרוב, כדי שנוכל לדווש לעבודה בבטחה.
אם הייתי יותר צרפתי והיו גדלות לי ביצים, ממזמן הייתי מפוצץ ת'צמיגים של כל הג'יפוניי-שטח המ*@$ים, שובר להם את השמשה הקידמית, חורט להם ח%$# על הדש בורד וזורק בפנים איזה בקבוק תבערה לשרוף את הריפודים דמויי-העור.
אבל אני יהודי, וחותכים לנו שאנחנו תינוקות, ולכן חוץ מאיזה קללה אחרי מפגש מזדמן עם פגוש תועה אני לא באמת עושה משהו.
גילוי נאות: אני גר צמוד לבלוך וסובל מזיהום האוויר שהנובורישים סביבי מייצרים. מקום חניה ששוחרר (למעננו הולכי הרגל) לא יוחזר!

2 05 2011
!Let’s Walk About It « הרחובות של ג'יין

[…] החודש, ובניית שבילי האופניים ברחוב בלוך צפויה גם כן, אם הנימביזם לא יצליח לקלקל. בסוף השבוע הקרוב החברה האזרחית תתרום גם […]

9 05 2011
תושב תל אביב

בכל האזורים בעיר מתנגדים לשבילי האופנים זה לא רק ברחוב בבלוך מתנגדים. שם רק התושבים יותר מאורגנים זה ההבדל היחידי בין בלוך למקומות אחרים בעיר . בכל העיר מתנגדים רבים של שבילי אופנים על חשבון חניות ועל חשבון הצרת כבישים בצורה מטורפת וחסרת הגיון שברור שיהפכו לפקקי ענק ולזיהום מוגבר . כולם גם מבינים שהסיפור של בלוך הוא רק ההתחלה של לקיחת אולי מעל אלף מקומות חנייה בכל האזורים שבתיכנון .הפגיעה הקשה ביותר היא בנכים , במבוגרים וכן גם במשפחות עם ילדים .הבעיה שרובכם חסידי האופנים צעירים תפרנים שגרים בשכירות מחורבנת וממש לא אכפת לך מכלום מלבד עצמכם .איפה שאתם באים אתם כמו נוודים חסרי אחריות. מעולם לא שמתם שקל על דירה לרכישה או לקחתם מליון שקל משכנתא כדי לגור בתל אביב וככה גם הדיבור המתנשא ויש לציין המסריח שלכם על כל האחרים . ראיתי אותכם בכנס בבלוך מסתכלים על מבוגרים וזקנים שיכולים להיות ההורים שלכם שלא לדבר על סבא וסבתא שלכם ומנסים להטיף להם שיוותרו על צד אחד של חנייה ברחוב באופן טוטאלי , שלא לדבר על כמה נכים שהגיעו לכנס עם תווי חנייה של נכים והתחננו בפני אנשי העירייה אחרי תום הכנס הרשמי שלא יפגעו בהם – גם להם אחד" הנציגים שלכם " ניגש וחפר להם בראש בלי בושה . אתם יכולים מצידי לנהל כמה בלוגים ירוקים שבא לכם ולכתוב כמה טובקים הזויים שבא לכם אבל זה לא עושה אותכם צודקים בכלום בענין הזה .

10 05 2011
אליאב

גם ל"תפרנים", שאינו בעלי רכב פרטי וחלילה "גרים בשכירות" מגיע לחיות בעיר הזו.

10 05 2011
מורין

נלך מהכבד אל הקל:

– נכים מקבלים מקום חניה מוסדר ליד ביתם. כיון שנשאר צד אחד של חניה בבלוך הם יקבלו את המקומות שלהם שם.

– זקנים בדרך כלל לא עובדים עד שבע בערב, כך שאלו שעדיין נוהגים חוזרים הביתה בשעות שעוד יש חניה.

– גנים ובתי ספר מסתיימים בין אחת לארבע. גם אם ההורים לא מצאו גן במרחק הליכה (שזו תקלה בפני עצמה) הם חוזרים עם הילדים בשעות שעוד יש חניה.

מי נשאר? אלה שעובדים מחוץ לעיר, עד שעות מאוחרות, בדרך כלל גברים במיטב שנותיהם. אלה שאם הם ישימו שווי של בערך טנק דלק (550 ₪) יהיה להם מקום חניה מסודר בחניון גן העיר ויחסך מהם הזמן של חיפושי החניה.

ועל הסכום הלא נוראי הזה אתה מעדיף פגיעות בנפש (של הולכי הרגל על המדרכה ושל רוכבי האופניים על הכביש).

נ.ב. ואני מקוה שכשהילדים שלך ירצו לעזוב את הבית תקנה להם ישר דירה כדי שלא יהיו נוודים חסרי אחריות שגרים בשכירות מחורבנת.  

11 05 2011
תושב תל אביב

רואים שאת לא מבינה כלום בתוכנית הזאת ברחוב בלוך אבל הרוב הרי סתם מתלהמים . ברחוב בלוך מתעקשת העיריה לבצע 2 שבילי אופנים במקום אחד רחב שעליו ירכבו רוכבי האופנים. בגלל התעקשות הזאת הופכים את הרחוב למקום שצד אחד ישאר בלי חניות .יש גם התעקשות לא לוותר על שום עץ ברחוב הזה לטובת התושבים והחנייה שלהם , זה נאמר במפורש בדיונים כחלק מהאטימות הכללית .

הנכים שיש להם חנייה יצטרכו לזוז למקומות מרוחקים ולעבור הכביש ורוב הנכים שיש להם תו נכה מעודכן רק בלי חנייה שמורה לא יקבלו שום עדיפות על פי אזרחים רגילים גם לא מקומות שמורים כללית לנכים . מהזקנים תמנע גישה נוחה לביתהם בצד שאין בו עצירה וחנייה וגישה כזאת חשובה מאוד לזקנים .ברור שגם הייתר לא חשובים כמו המבוגרים שעובדים עד מאוחר ובני המשפחות עם הילדים מה שנאמר להם בשקט בין השורות זה לסבול או לעזוב העיר .

אני מאחל לכם שיעלו לכולכם את השכר דירה ותסתלקו לנו מהעיר . מקווה שגם בעלי הדירות ילמדו לקח וסוף סוף יתארגנו ולא ישכירו באזור הזה לצעירים נוודים שצורחים על שבילי אופנים , אלא רק למשפחות עם ילדים ואחריות ציבורית .

11 05 2011
אליאב

תודה על התגובות. בהחלט נעשה בהם שימוש כדי להציג את העמדות של מתנגדי שבילי האופניים, ובעיקר לגבי מה שהם חושבים על מי שגר בשכירות בעיר, ועל כל מי שלא עשיר ובורגני מספיק לטעמם. עשית לנו שירות מצויין.

11 05 2011
תושב תל אביב

אתם עושים שירות מצויין לעצמכם – אטומים, שחצנים , מחלקים עצות דפוקות לאחרים איך לחיות בלי טיפת אחריות לגבי המושג "שאר הציבור" . אף אחד באזור הזה לא בורגני עשיר, אנשים עובדים קשה בשביל הכסף שלהם . עשירים בורגנים בורחים מהאזורים הללו של תל אביב בסך הכל התושבים רוצים לחיות בשקט בלי גלים .

12 05 2011
גיל

"אף אחד באזור הזה לא בורגני עשיר". הצחקתני.
בעלי דירות באזור יושבים על נכסים בשווי כמה מיליונים טובים בזמן שהשכר הממוצע במשק עומד על 8,000 ש"ח לחודש.
ההצדקה העיקרית למחירי הדירות הגבוהים באזור היא המיקום. אפשרי באזור להתנייד ללא רכב צמוד. זכותו של מי שגר באזור להחזיק רכב, אבל אין ספק שבמרכז תל אביב זה סוג של מותרות. בכל אופן: א. אין סיבה שאחרים יממנו לו חניה, ב. אין לו זכות קנויה לחניה בתחום ציבורי (אם אדוני רוצה שילך ויקנה/ישכור חניה על חשבונו). ג. קצת קשה לומר שהוא לא בורגני. על כל פנים, קשה יום הוא כנראה לא. אגב, גם שוכרי הדירות באזור הם לא ממש מדלת העם (בכל זאת שכ"ד באזור מרקיע שחקים) וגם שוכרי דירות עובדים קשה (בין השאר בשביל לממן את שכר הדירה). אין שום בעיה להיות עשיר/בורגני/נובוריש (אני מניח שגם אני במובן מסוים נופל בהגדרה)- אבל לא צריך לנסות להשתמש בטיעונים שמתאימים לשכונת מצוקה.
מי שאטום ל"שאר הציבור" (או לרוב בציבור במקרה שלנו) הוא אתה- שדורס, מזהם, מרעיש ואחר כך מתבכיין. ממש הקוזק הנגזל.

כתיבת תגובה